Regionální značky pomáhají zazářit výrobkům, službám a zážitkům se zaručenou kvalitou i původem
Hlavním cílem regionálního značení je zviditelnit jednotlivé regiony (jak tradiční, známé např. svou zachovalou přírodou, zdravým prostředím, lidovými tradicemi, nebo i "nové" či zapomenuté) a upozornit na zajímavé produkty, které zde vznikají.
Do systému regionálních značek se od roku 2005 zapojilo již 30 regionů, které užívají celkem 31 značek – Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Moravské Kravařsko, Górolsko Swoboda, Vysočina, Polabí a Podkrkonoší, Haná, Českosaské Švýcarsko, Jeseníky, Prácheňsko, Broumovsko, Kraj blanických rytířů, Železné hory, Moravská brána, Zápraží, Znojemsko, Toulava, Opavské Slezsko, Krušnohoří, Kraj Pernštejnů, České středohoří, Poohří, Kutnohorsko, Brněnsko a Kladensko-Slánsko. Na Slovácku jsou značky dvě – jedna vyhrazená tradičním výrobkům a další současným regionálním produktům. Připravuje se značka na Třeboňsku.
V každém z těchto regionů vznikla regionální značka pro výrobky, která zaručuje vedle jejich kvality a šetrnosti k přírodě, a především jejich původ a vazbu na určité výjimečné území.
V návaznosti na značení výrobků se v některých regionech (Šumava, Jeseníky, Prácheňsko, Kraj blanických rytířů, Moravské Kravařsko, Krušnohoří, Moravský kras, Haná, Opavské Slezsko, Poohří, Beskydy, České středohoří a Kutnohorsko) značení používá i k podpoře vybraných ubytovacích a stravovacích zařízení,
v některých regionech (v Jeseníkách, na Šumavě, v Moravském krasu, v Českosaském Švýcarsku, Českém středohoří, Kutnohorsku, Krkonoších a Kraji blanických rytířů) se značí i „zážitky“.
Systém regionálního značení výrobků a služeb je koordinován na národní úrovni Asociací regionálních značek, z.s. (ARZ), která je sdružením regionů s vlastní značkou. Činnost ARZ je upravena stanovami a vnitřním řádem. Aktuálně je na seznamu členů 31 právnických osob.
V každém regionu působí regionální koordinátor, který zajišťuje správu dané značky, komunikuje s místními výrobci a s ARZ. Značku výrobkům uděluje nezávislá certifikační komise (v každém regionu samostatná) po splnění jednotných pravidel.
Značení je určeno jak návštěvníkům regionů, kterým dovoluje objevovat region a užívat si jeho atmosféru novým netradičním způsobem, tak i místním obyvatelům, kteří mohou nákupem značených výrobků podporovat „své” místní výrobce. Výrobci a provozovatelé služeb a zážitků získají díky značce různé výhody, zejména jednotnou propagaci své produkce, nové kontakty a možnost nových forem spolupráce.
Systém regionálních značek je otevřený každému regionu, který má jasně vymezené hranice. Iniciátorem vzniku nové značky musí být nějaká místní organizace či instituce, která se na základě konsensu potenciálních držitelů značky a dalších zapojených subjektů ujme role regionálního koordinátora.
Související dokumenty ke stažení
- Stanovy spolku Asociace regionálních značek, z.s. / znění platné od 31. 10. 2022
- Vnitřní řád Asociace regionálních značek, z.s. / znění platné od 31. 10. 2022
- Seznam členů Asociace regionálních značek, z.s.
-
Region
ARZ
Historie značení
Značení místních výrobků zavedlo Regionální environmentální centrum Česká republika, o.s. (REC ČR, později Apus, z.s.) pod vedením Tomáše Kažmierského a Ivy Dykové v rámci projektu Natura 2000 – Lidé přírodě, příroda lidem, jehož realizaci v letech 2004-2006 financovala Evropská komise (DG Environment). Regionální značení výrobků bylo jednou z hlavních částí tohoto projektu zaměřeného na zvyšování povědomí obyvatelstva o celoevropské soustavě chráněných územích Natura 2000.
Pro značení místních výrobků byly vybrány 3 oblasti soustavy Natura 2000, které jsou známé pro své přírodní bohatství a zároveň skýtají dostatečné množství místních tradičních výrobků a služeb – národní parky Krkonoše a Šumava a CHKO Beskydy.
Během roku 2005 uskutečnil Apus v těchto regionech několik setkání s místními výrobci a dalšími subjekty (správy chráněných území, zástupci obcí, krajů, neziskových organizací…), při nichž byla stanovena podrobná pravidla a kritéria značení výrobků, včetně názvu a podoby samotné značky a zvolení místního koordinátora (MAS Krkonoše, Lidé v Beskydech a Regionální rozvojová agentura Šumava). Ke konci roku 2005 byly uděleny první certifikáty výrobkům v Krkonoších, následovaly Beskydy na začátku roku 2006 a v létě 2006 se přidaly první značené výrobky i na Šumavě.
Pravidla certifikace a principy značení se osvědčily a bylo možné je aplikovat i v dalších regionech. Během roku 2006 se přidal Moravský kras, kde zavedení značení iniciovala MAS Moravský kras. Díky poradenství Apusu tu vznikla čtvrtá regionální značka.
Ve stejném období se začal systém značek nazývat Domácí výrobky. V průběhu první poloviny roku 2007 zavedla MAS POHODA venkova ve spolupráci s Apusem značku pro domácí výrobky z území Orlických hor a Podorlicka. Tento projekt byl finančně podpořen z Programu obnovy venkova Královéhradeckého kraje.
V průběhu roku 2007 byly zavedeny díky grantu z finančních mechanismů EHP a Norska regionální značky v Moravském Kravařsku (oblast Poodří) a v přeshraničním Mikroregionu Górolsko Swoboda, který zasahuje na území ČR, Polska a Slovenska. Regionálními koordinátory se staly MAS Regionu Poodří a MS PZKO Jablunkov. Zároveň vznikla také osmá značka, a to na území celého kraje Vysočina, kde první semináře iniciovalo PRO-BIO, regionální centrum Vysočina a regionální koordinaci převzala ZERA – Zemědělská ekologická regionální agentura.
Zájem o regionální značky exponenciálně roste a podnikatelé se dovolávají také kritérií pro značení služeb v cestovním ruchu. Díky podpoře z Ministerstva životního prostředí se podařilo na Šumavě v roce 2007 během několika jednání s místními organizacemi a podnikateli vytvořit certifikační pravidla pro značení ubytovacích a stravovacích služeb. Na projektu úzce spolupracoval Apus (tým rozšířený o novou kolegyni Terezu Wyderku (Vackovou), která v polovině roku vystřídala Tomáše Kažmierského) s Regionální rozvojovou agenturou Šumava, Ústavem systémové biologie a ekologie Akademie věd, Ministerstvem životního prostředí a agenturou CENIA, která uděluje evropskou ekoznačku pro ubytovací služby „Flower“. S prvními certifikovanými hotely, penziony či restauracemi se mohou turisté na Šumavě setkat od léta 2008.
Počátek roku 2008 je spojen se vznikem Asociace regionálních značek, o.s. (ARZ). Bylo již nutné zastřešit úspěšně se rozvíjející aktivity spojené se značením. Podmínky založení této organizace se připravovaly na několika jednáních celý předchozí rok. Regiony zapojené do systému značení Domácí výrobky vstoupily do ARZ, získaly právo rozhodovat a převzaly tak zodpovědnost a za celý systém. ARZ dbá, aby si všechny značky udržely vysokou úroveň, a poskytuje prostor pro společné rozvíjení regionálního značení.
Semináře pro zavedení značky v dalších dvou regionech – Polabí a Podkrkonoší – již probíhaly ve spolupráci s ARZ. První certifikáty zde byly uděleny na podzim 2008. O rok později byla značka zavedena v regionu Haná, v roce 2010 se členy ARZ staly regiony Českosaské Švýcarsko (s regionálním koordinátorem České Švýcarsko o.p.s) a Jeseníky (MAS Horní Pomoraví) a Prácheňsko (hlavní koordinátor MAS LAG Strakonicko, o.s.). V roce 2011 se přidalo Broumovsko (koordinátor Agentura pro rozvoj Broumovska, o.s.), Kraj blanických rytířů (koordinátor ČSOP Vlašim), Železné hory (koordinátor MAS Železnohorský region, o.s.) a Moravská brána (koordinátor Hranická rozvojová agentura).
V roce 2012 se do systému regionální značení pod ARZ zapojili na Zápraží (koordinátorem je zde MAS Říčansko, o.p.s.), Znojemsku (MAS Živé pomezí Krumlovsko-Jevišovicko) a Toulavě (MAS Krajina srdce, o.s.), v roce 2013 přibyl nový region Krušnohoří (koordinátor MAS Sdružení Západní Krušnohoří) a Opavské Slezsko (koordinátor MAS Opavsko), v roce 2014 Kraj Pernštejnů (koordinátor MAS Region Kunětické hory, ve spolupráci s MAS Bohdanečsko a MAS Holicko), v roce 2015 České středohoří a Poohří a v roce 2016 Kutnohorsko (Spolek kutnohorských podnikatelů).
V roce 2020 se do ARZ zapojila značka Tradiční výrobek SLOVÁCKA, (koordinátor Region Slovácko – sdružení pro rozvoj cestovního ruchu) a současně vznikla na stejném území i značky značka SLOVÁCKO regionální produkt (koordinátor Turistická asociace Slovácka). O rok později, v roce 2021, vznikla další jihomoravská značka, Brněnsko (koordinátor MAS Slavkovské bojiště). V roce 2022 se začalo pracovat na vytvoření značky pro Kladensko-Slánsko (koordinátor Kladensko - Slánsko, z.s. Současně se změnil koordinátor na Kutnohorsku, kterým je nyní MAS Lípa pro venkov.
Zatím posledním regionem, který rozšířil rodinu ARZ na sklonku roku 2024, je Třeboňsko (koordinátor Turistická oblast Třeboňsko).